Monday, December 18, 2006

 

Zámek Třeboň podruhé

Někdy na začátku prosince jsem všechny příznivce turistiky nalákala na prohlídku třeboňského zámku. Ale protože jsem neměla po ruce jednu veledůležitou knížtičku o historii zámeckých zdí, nikoho jsem o tomtéž také nemohla zodpovědně informovat. Jsem totiž Zapomněnka, kdysi mi jedna kolegyně z práce dokonce řekla, že pro lidi s mojí dírou do paměti existuje přezdívka HOSIPA a znamená to HO..(neboli enóno, s prominutím, já to nevymyslela,) SI PAmatuji. Jó, tak to se mnou ale je, co nemám na papíře nebo v knihách či uložené v počítači, to je velmi problematické. Takže Třeboň: jak to tak často bývá, zámek nestavěl nikdo na zelené louce. První historická zmínka je o panském dvorci, ten se stal později tvrzí a doklady z roku 1374 je potvrzené, že z tvrze vznikl kamenný hrad. Když v roce 1562 zasáhl objekt požár, majitel Vilém z Rožmberka v tom spatřil příležitost k přestavbě na renesanční zámek. Po jeho smrti přestavbu dokončil jeho mladší bratr, legendární pan Petr Vok. Ovšem přes všechny legendy a filmy, které o jeho osobě vznikly ještě v polovině minulého století, pan Vok nebyl nesmrtelný a dědice neměl. V roce 1660 přešel třeboňský zámek do rukou vlivných Schwarzenbergů a v jejich správě setrval až do roku 1945, kdy přešel pod správu čerstvě osvobozené české země. Ve správě československého státu je od roku 1947. Já jsem objekt navštívila v roce 2003, všechno bylo dokonalé, na zámku pěkné omítky zvenčí i vnitřní interiéry a přilehlý park jakbysmet. Nejznámější vladař těchto míst, pan Petr Vok, může být asi stále na věčnosti velmi spokojen!

Comments: Post a Comment



<< Home
TOPlist

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Blog Directory