Monday, May 15, 2006

 

Zámek Rychnov nad Kněžnou

Zámek byl postaven v letech 1676 - 1690 Františkem Karlem I. Libštejnským z Kolowrat v ranně barokním stylu. Později (za jeho syna a vnuka) byl celý areál velkolepě přestavěn, autorem plánů byl architekt Giovanni Santini. Zámeckou expozici tvoří především proslulá obrazová sbírka Kolowratů. Jsou tu převážně obrazy nizozemských a italských mistrů, ale značným podílem je zastoupena i malba česká. V tématech převládá lovecké zátiší a podobizna, v obrazárně najdeme například nejlepší portrét Ignáce Vitanovského z Vlčkovic od Karla Škréty. Za prohlídku samozřejmě stojí také soubory keramiky, skla, porcelánu nebo zbraní - a rovněž nábytek. Já jsem rychnovský zámek navštívila za život několikrát a nikdy jsem nelitovala. Poprvé to bylo v nechvalném období, kdy objekt patřil československému státu. Tenkrát mne tam úplně uchvátil křehký stolek, který místo nožek podpírala uprostřed skulptura černoušků. A také buddha, trůnící na jedné z komod. Když mu průvodkyně trošku ťukla do hlavičky, dlouho jí velebně kýval a kýval. Při poslední návštěvě, když už zámek byl zase v držení právoplatných majitelů, jsem ale právě tyto předměty už nikde neviděla. Nevím, kam se poděly, ale moc ráda bych si myslela, že si je majitel také zamiloval a umístil je ve svých soukromých prostorách. Za zmínku stojí, že v blízkosti zámku se nalézá kostel Nejvyšší trojice a vedle něj zvonice. V ní visí třetí největší zvon v Čechách, jmenuje se Kryštof a váží kolem sedmi tun!

Comments: Post a Comment



<< Home
TOPlist

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Blog Directory